Namigi za zdrave jedi, ki jih pripravlja sam

apr 16

Pred vami sem po (pre)dolgem času z enakimi cilji, merili in željami; a vendar v novi podobi in se zato spodobi, da nekatere pretekle misli obnovim.

dr kuha 2 dr01

Čemažev pesto

Priprava pesta je v naših krajih slabo razširjena, kar je – glede na izvor pri naših zahodnih sosedih – precej nenavadno. Narediti pesto je sila preprosto in nezahtevno, pripravljen pesto pa je osnova za tako rekoč »instant« testenine. Čemaž (znan tudi kot divji česen) je odlična rastlina, užitna v celoti; za zapisani recept potrebujemo sveže liste. Lahko ga naberemo sami (pri tem je nekaj znanja in previdnosti seveda potrebno, da ga ne zamenjamo s šmarnico ali podleskom, ki sta oba zelo strupena), svežega prodajajo tudi v večjih samopostrežnih trgovinah in na tržnici.

Sestavine

20 dag listov čemaža (2-3 šopke)

10 dag jedrc pinij (pinjol)

1 dcl oljčnega olja

1 žličko soli

Priprava

v ponvi na zmernem ognju na suho (brez maščobe) prepražimo pinjole, da dobijo lepo, nežno, rjavkasto barvo in zadišijo. Ohladimo in jih drobno sesekljamo (v ta namen so najprimernejši sekljalniki, ki so priloženi paličnim ali ročnim mešalnikom). Stresemo v odlagalno posodo in v sekljalniku sesekljamo še čemaž, med tem prilivamo oljčno olje, dodamo sol. Ko je čemaž dovolj drobno sesekljan, nazaj stresemo pinjole, na hitro vse skupaj še nekajkrat »obrnemo« in to je to. Preložimo v čist steklen lonček s pokrovom in damo v hladilnik, kjer lahko drži več mesecev (a glede na okusnost ne bo zdržal tako dolgo).

Široki rezanci s čemaževim pestom

Lahko jih pripravimo kot predjed ali glavno jed, količino pač prilagodimo namenu in številu jedcev. Za 25 dag širokih rezancev (jajčni so okusnejši, niso pa pogoj) potrebujemo polno žlico čemaževega pesta in 1,5 dcl sladke smetane za kuhanje (ki vsebuje manj maščob od običajne in je nekoliko gostejša). Priprava, kot obljubljeno, »instant«. Skuhamo rezance do želene trdote odcedimo. V ponev stresemo žlico pesta, zalijemo s smetano, med gretjem na hitro pomešamo, segrejemo samo toliko, da zavre, dodamo odcejene rezance, pomešamo in postrežemo. Kadar je mišljeno kot predjed, dodatki niso smiselni. Če je postreženo kot glavna jed, zraven zadošča solata (na primer endivija z malo rukole, bučnim oljem in balzamičnim kisom); če res ne gre brez mesa, so zraven odlične vse oblike polpetov ali recimo na trakce narezano piščančje meso, kratek čas marinirano s sojino omako in na hitro popečeno. Dober tek!

Zakaj sploh

Ob poplavi kuharskih receptov, priročnikov in nasvetov, ko se zdi, da ima kuharsko oddajo tako rekoč že vsak, vseeno ni povsem samoumevno, da je v revijo, namenjeni zdravstveni tematiki, vključena tudi rubrika s kuharskimi nasveti in recepti.

 

Sodobni časi so prinesli tudi nove bolezni, mnoge med njimi posredno ali neposredno povezane s hrano in načinom prehranjevanja. Nesporno dejstvo je, da življenje v razvitem svetu v povprečju še vedno ne pomeni tudi zdrave prehrane; večinoma tudi pomeni (precej) preveč hrane. Večina ljudi bi lahko s prehranskega vidika za svoje zdravje storila več, in to brez dramatičnih zasukov načina življenja. Zatorej je enostavno razumljiva moja želja, da bi ljudje jedli malenkost manj nezdrave hrane, malenkost več zdrave, morda količinsko malo manj kot prej, na ustreznejši način in ob primernejšem času, ob tem vseeno uživali ter v ta namen vendarle ne zapravili vsega, kar zaslužijo. Poglavitna želja ob tem je, da bi čim več ljudi čim pogosteje uživalo doma kuhano hrano. Hrana v lokalih je iz več razlogov praviloma bistveno manj zdrava od tiste, ki jo pripravimo doma. Pripravljenih jedi, ki jih lahko kupimo praktično povsod, ob tem raje sploh ne bi omenjal.

Z željo, da bi kuhali vsak dan

Tudi znani TV-kuharji so začeli sprejemati zapisana načela, vendar je večina njihovih receptov namenjena kuharicam in kuharjem, ki že sicer znajo odlično kuhati, bolj v smislu širitve repertoarja. Ob tem tudi nekoliko pozabljajo na dejstvo, da »30-minutni obrok« nekomu, ki opravila ni pretirano vešč, vzame bistveno več časa in je zato seveda precej manj verjetno, da se bo zadeve lotil, sploh pa ne vsak dan.

Izkušene kuharice in kuharji mi torej preprostosti receptov ne smejo zameriti, saj niso namenjeni njim; namenjeni so povečini ljudem, ki še vedno uživajo preveč kupljene, pripravljene hrane, z željo, da bi zase in za svoje pričeli kuhati vsakodnevno. Kar seveda ne pomeni, da izkušenejši ne smejo poskusiti, če dobijo dobro idejo …

Preizkušeno okusne

Objavljeni bodo samo recepti za jedi, ki jih pripravljam tudi sam. Ker razen želje po dobri hrani nimam nikakršne gostinske izobrazbe, to pomeni, da se jih lahko loti praktično vsak, priprava je običajno hitra. Uporabljene sestavine so enostavno dostopne in niso drage, recepti bodo delno tudi sezonsko naravnani. V mejah praktičnosti in zdravega razuma so upoštevana načela zdrave prehrane, a kljub temu – in to je verjetno najpomembneje – so pripravljene jedi preizkušeno okusne. Ena glavnih pripomb v preteklosti – predvsem s strani moških – je bila pomanjkanje rdečega mesa v mojih receptih. Upam, da sem dovolj dobro pojasnil, zakaj je temu tako.

Fotografije v dokaz domačnosti

Glede na to, da stremimo k izboljševanju, bodo od sedaj naprej priložene fotografije jedi z zapisanega recepta; ker gre za domačo kuhinjo, bodo morda res nekoliko manj studijsko lepe, prav tako ne bodo umetelno aranžirane, bodo pa take, kot so brez pretiranega truda lahko tudi pri vas doma.

Meje zmernosti, zdravja in kulture

V tej luči je lažje razumeti tudi občasno pripisane namige, katero vino prija k zapisanemu receptu. S strokovnega – medicinskega – vidika je to vsekakor sprehajanje po tankem ledu. Vendar bodimo objektivni: uživanje alkohola v majhnih količinah, recimo po domače »kozarec vina dnevno«, je za večino, vsaj kar se zdravja tiče, neškodljivo. Če ob tem izboljša kulinarično doživetje in na ta način pozitivno vpliva na počutje posameznika, je celo koristno. V mejah zmernosti, zdravja in kulture, seveda.

 

 

 

 

 

NAČIN PLAČILA
Gotovina
Kartica Prve zdravstvene asistence (pregledi po pogodbi)
Plačilne kartice
maestorikona diners 12mcVisa 04moneta top logo
Nakup na obroke
za imetnike NLB Plačilnih kartic MasterCard, Zlati Mastercard,
Visa in Karanta (ne velja za posojilni kartici)
Več …
HIŠNI ZDRAVNIK
24 ur vsak dan
Zdravniška linija in obisk na domu
T: 080 8112