Spomladanska utrujenost – jo čutite tudi vi?

mar 12

Letošnja zima se počasi poslavlja. Vsak dan smo priča daljšanju dnevne svetlobe in že zdaj nam kakšen dan postreže s prav pomladanskimi temperaturami. Ste opazili zvončke, žafrane in druge spomladanske cvetlice?

doktor24 23 utrujenost 1Se tudi v vas prebuja nemir? Imate občutek, da bi morali postoriti še toliko stvari, vendar nimate dovolj energije in ste stalno utrujeni? Brez skrbi. Verjetno vas tare le spomladanska utrujenost.

Kaj je spomladanska utrujenost

Gre za sezonsko razpoloženjsko motnjo (SAD), ki je posledica vegetativne reakcije našega telesa na spremembe v naravi. Značilni simptomi so nihanja v razpoloženju, zaspanost, glavoboli, omotica, večja želja po ogljikovih hidratih, nenasiten tek in pridobivanje telesne teže. Pogosto se kaže kot depresivna epizoda v zimskih mesecih. Prve simptome lahko opazimo že novembra, ko je vse manj naravne sončne svetlobe. Navadno so težave najbolj izrazite januarja in februarja ter končno izzvenijo do konca pomladi. Krivec za vse je mati narava. Naše telo je namreč usklajeno s ciklom narave. Psihično in fizično se odzivamo na dolžino dneva, količino toplote, vlažnost in pritisk v okolju. Prilagoditev se ne zgodi čez noč. Za to je potreben čas. Večja ko so nihanja v temperaturah, večje breme občutijo tisti bolj občutljivi in dalj časa imajo težave.

Razlogi za utrujenost: genetika

Nekatere študije so pokazale, da so za to motnjo dovzetnejše ženske med 30. in 40. letom. Prizadene pa lahko vsakogar med nami. Bolj občutljivi so posamezniki z družinsko zgodovino sezonske motnje razpoloženja oziroma depresijo. Simptome navadno težje prenašajo starejši in tisti z velikimi nihanji v krvnem tlaku.

Razlogi za utrujenost: spanec

Narava vsak dan za nekaj minut prestavi čas sončnega vzhoda in zahoda. Naša notranja biološka ura na žalost ni tako fleksibilna. Vsi imamo svoje rutine in navade, ki pomembno vplivajo na naš cikel spanja. Kakršna koli sprememba hitro poruši ravnovesje. Ste kdaj poskusili nadoknaditi večdnevno ponočevanje z odhodom v posteljo dve uri prej kot običajno? Verjetno vam ni uspelo. Zakaj? Ker telo ne more tvoriti »zalog spanja« in ker svoj bioritem prestavljate počasneje, kot to lahko stori narava.

Razlogi za utrujenost: svetloba

Nenaden dvig temperatur okolja spodbudi naše telo k ohlajevanju. Žile se razširijo in naš metabolizem se pospeši. Pri večini se to odrazi z nižjim krvnim tlakom, ki ga čutimo kot utrujenost in omotico ob vstajanju. Počutje pogosto opišejo s prispodobo ožete cunje. K temu slabemu počutju veliko doprinesejo hormoni. Če naše telo ne dobi dovolj dnevne svetlobe, se zmanjša sproščanje »hormona sreče« – serotonina. Telo tvori več melatonina (spalni hormon) in posledica je padec metabolizma in slabše razpoloženje. Izpostavljenost sončni svetlobi regulira tudi tvorbo vitamina D, ki krepi imunski sistem in kosti ter preprečuje depresijo.

Največ, kar lahko storite zase, je, da čim več časa preživite na prostem, v naravi. Dopolnilna izbira je svetlobna terapija oziroma kopel. Gre za obsevanje s svetlobo, podobno dnevni, vendar brez škodljivega UV-sevanja. Ker njen spekter vsebuje infrardečo svetlobo, deluje nekoliko globlje pod kožo. Tako lahko izboljša prekrvavitev ter blaži bolečine. Svetlobna terapija se poleg zdravljenja sezonske motnje razpoloženja uporablja tudi za zdravljenje depresij, motenj ritma spanja, za spodbujanje regeneracije in krepitev imunskega sistema. Trajanje terapije se postopno podaljšuje od nekaj minut do ene ure na dan.

Telesna aktivnost

Gibanje je nujno, vendar ne pretiravajte s skrajnimi napori. Če ste bili čez zimo neaktivni, za začetek izberite lažje in raznolike vadbe. Cilj naj bo predvsem redna fizična aktivnost (3–4-krat na teden). Dovolite svojemu telesu, da se prebudi iz zimskega spanja. Savna z izmenjujočimi hladnimi tuši bo stabilizirala nihanja v krvnem tlaku in vas naredila manj dovzetne za spremembe v naravi. Okrepil se bo tudi vaš imunski sitem. Njen blagodejni učinek lahko traja vse do enega tedna.

Hrana

Priporočljive so jedi, ki izboljšajo razpoloženje. Če ste se odločili za spomladansko dieto, izpuščanje ogljikovih hidratov ni najboljša ideja. Vaši možgani potrebujejo glukozo za delovanje in dobro počutje. Pametna izbira so živila z nizkim glikemičnim indeksom za enakomerno sproščanje energije in podaljšan občutek sitosti. Ravno hrana, bogata z ogljikovimi hidrati, povzroči sproščanje serotonina, ki vam ga v tem času primanjkuje. Polnozrnati kruh ali ohlajen kuhan krompir bosta odlično odganjala muhavo razpoloženje.

V času prehoda v pomlad potrebujemo obilico vitaminov in mineralov. Napolnite zaloge mikroelementov tako, da izbirate med sezonskim sadjem in zelenjavo. Uživajte več obrokov lahke hrane, ki ne napenja. Pomanjkanje železa je najpogostejši vzrok za slabokrvnost in utrujenost. Dober vir železa so vse vrste temnega mesa, jetra, perutnina, školjke in ribe. Na vrh seznama sodijo še zelena zelenjava (špinača, blitva, ohrovt, rukola), stročnice (fižol, grah), bučna semena, šparglji, žito, paradižnikov sok … Tudi suho sadje, kot so rozine, marelice, datlji, slive, jagode, borovnice, ribez, brusnice, aronija, hruške, banane in češnje, so dober vir železa. Njegova absorpcija je boljša, če zaužijete sadje s hranili, ki vsebujejo več vitamina C.

Kadar je le mogoče, svojo hrano začinite. Kapsaicin (sestavina pekoče paprike, feferonov in čilija, ne pa tudi navadnega popra) v pekoči hrani stimulira lažno zaznavanje bolečine v naših možganih, zato se dvigne raven endorfinov – hormonov za blažitev stresa in bolečine. V krznih trenutkih oziroma napadih lakote posezite po banani, avokadu, datljih, figah in oreških.

doktor24 23 utrujenost 2Pijača

Ne pozabite na zadostno količino tekočin, najprimernejša med vsemi je še vedno voda. Dobra hidracija pripomore k dobremu počutju. Izogibajte se kave, saj povzroči nihanja v razpoloženju. Boljši nadomestek so sadno-zelenjavni kašasti sokovi ali juhe.

Kaj storiti, če težave ne izzvenijo

V primeru dolgotrajne utrujenosti svetujemo obisk zdravnika. Izključiti je treba slabokrvnost in težave s ščitnico. Kadar se slabo razpoloženje prevesi v depresijo, postanejo simptomi tako moteči, da kvarijo kakovost življenja. Takrat je potrebno zdravljenje z zdravili oziroma psihoterapijo. Ne obupajte prehitro! Pomlad na koncu vseeno zmaga in tudi letos ji bo uspelo prebuditi življenje. Poleg lepšega vremena bo dvig ravni spolnih hormonov in endorfinov razlog, da bomo tudi mi bolj dovzetni za druženje in ljubezen.

Dobrodošla, pomlad!

NAČIN PLAČILA
Gotovina
Kartica Prve zdravstvene asistence (pregledi po pogodbi)
Plačilne kartice
maestorikona diners 12mcVisa 04moneta top logo
 
Nakup na obroke
za imetnike NLB Plačilnih kartic MasterCard, Zlati Mastercard,
Visa in Karanta (ne velja za posojilni kartici)
Več …
HIŠNI ZDRAVNIK
24 ur vsak dan
Zdravniška linija in obisk na domu
T: 080 8112