Vitamin B12

dec 09

Vitamin B12 (kobalamin) se nahaja v hrani živalskega izvora – v mesu, mleku, jajcih, siru in ribah. Za absorpcijo v končnem delu tankega črevesja se mora najprej vezati s proteinom v želodcu in nato z intrinzičnim faktorjem v dvanajstniku. Ker je proces zahteven, lahko napaka na kateri koli od stopenj privede do težav.

Pomanjkanje zaradi premajhnega vnosa s hrano vidimo predvsem pri vegetarijanci in veganih, pri socialno ogroženih, starejših ljudeh in kroničnih alkoholikih. Dnevno potrebujemo približno 2,5 μg vitamina B12. Zaloge v jetrih zadostujejo za štiri do pet  mesecev. Ker je vitamin vodotopen, ga ne moremo predozirati, saj se presežek izloči z urinom. Pomanjkanje vitamina B12, ki nastane zaradi zmanjšane absorpcije, je treba nadomeščati z injekcijami.

Razlogi za pomanjkanje vitamina B12


Razlogi za pomanjkanje vitamina:

  • b12 1 dr08premajhen vnos (vegetarijanci in vegani, revščina, starejši itn.),
  • povečane potrebe (nosečnice, maligna obolenja, kadilci itn.),
  • zmanjšana absorpcija (operacija želodca ali tankega črevesa, celiakija, Chronova bolezen, pankreatitis, alkoholiki, črevesni paraziti itn.),
  • interakcije z zdravili ali hrano (zdravila za zaviranje izločanja želodčne kisline, antiepileptiki, nekatera zdravila za sladkorno bolezen, nekatere kontracepcijske tablete, črna kava, pravi čaj, alkohol).

Simptomi pomanjkanja nastanejo počasi. Nevrološki znaki se lahko pojavijo še pred pojavom slabokrvnosti. Demielinizacija (propad ovojnic živcev) in nato propad samih živcev (perifernih, hrbtenjača in mali možgani) lahko pustita nepopravljive posledice.

Znaki pomanjkanja vitamina B12

Nevrološki simptomi: parestezije (odrevenelost, mravljinčenje, ščemenje, pekoč občutek), težave z ravnotežjem in koordinacijo (ataksija), motnje vida, negotova/nenormalna hoja, tresenje (tremor), izguba spomina, zmedenost/dezorientiranost, pozabljivost ali celo demenca.

Psihiatrični znaki: razdražljivost, apatija, halucinacije, psihoza, osebnostne spremembe, poporodna depresija/psihoza.

Hematološki znaki: slabokrvnost (anemija), pancitopenija (pomanjkanje vseh vrst celic).

Drugi simptomi: utrujenost, splošna oslabelost, pomanjkanje energije, bledica, omedlevica, padci, izguba teka, vnetje jezika/glositis, driska, slabost in anoreksija.

 

Ali ste vedeli?

b12 2 dr08Vitamin B12 lahko dobimo le iz hrane živalskega izvora – mesa, mleka, jajc, sira in rib. Zato ga pogosto primanjkuje vegetarijancem in veganom, socialno ogroženim, starejšim in alkoholikom. Pomanjkanje vitamina 12 preprečimo z zadostnim vnosom s hranili ali prehranskimi nadomestki. Postopek absorpcije je zapleten in potrebuje več vmesnih faktorjev za uspeh. Ob pomanjkanju ali zaradi nezmožnosti absorpcije ga je treba nadomeščati z dajanjem injekcij vitamina v mišico. Vnosa ne morete predozirati, saj se presežek sproti izloča iz telesa.

Znaki ob pomanjkanju vitamin B12 so predvsem posledica slabokrvnosti (bledica, vnetje jezika, izguba apetita, utrujenost, zaspanost, manjša zmogljivost, težje dihanje) in nevrološke prizadetosti (periferno in centralno živčevje – hrbtenjača, mali možgani). Posledice demielinizacije in propada živčnih celic so lahko nepopravljive. Znaki se lahko kažejo kot motnje občutkov (mravljinčenje, odrevenelost, pekoč občutek), koordinacije in ravnotežja, tremor rok, motnje spomina ali celo demenca, kot psihoza ali le kot motnja razpoloženja. Pogoste so tudi prebavne težave v smislu drisk, slabosti in izgube apetita, ki so posledica ali vzrok osnovne bolezni (kronične črevesne bolezni, malignomi, celiakija, stanje po operaciji želodca ali črevesa).