Kako naj okrepim svoj imunski sistem?

sep 18

Z odhodom poletja se bliža sezona, ko bodo okužbe dihalnih in črevesnih poti pogostejše. Prehladi, driske, vnetja ušes in nosu so le vrh ledene gore. Le redko kdo se bo na koncu leta lahko pohvalil, da ga ni prizadelo nič od naštetega. Velikokrat nam pacienti postavijo vprašanje, na katerega ni enostavno odgovoriti: »Kako naj okrepim svoj imunski sistem?«

imunski sistem 1Če ste pričakovali odgovor v obliki tablete, ste se zmotili. Pri naravni odpornosti gre za resnično kompleksen mehanizem, v katerem z našim imunskim sistemom tesno sodelujeta endokrini (žleze) in živčni sistem. To ravnovesje se vzdržuje po principu povratne zanke. Ker so ti sistemi v stalni komunikaciji med seboj, sprememba ene komponente povzroči takojšen odziv ostalih dveh. Zato je praktično nemogoče, da bi recimo samo z vnosom nekega prehranskega dodatka dosegli želeni učinek. Zdravja torej ne boste mogli kupiti.

Delovanje imunskega sistema določa približno tisoč genov

Imunski sistem tvorijo imunske celice (bele krvničke ali levkociti), ki niso zbrane v enem samem organu. Gre za kompleksen sistem, v katerem imajo organi, kot so priželjc, kostni mozeg, limfne žleze, bezgavke, jetra, vranica, pa tudi sluznice dihal, prebavil, sečil, rodil ter drugi organi in tkiva vsak svojo vlogo pri zorenju imunskih celic. Imunski sistem je torej v telo vgrajen varnostni sistem, ki nas ščiti pred vdorom patogenov. Patogeni so tuji organizmi oziroma povzročitelji bolezni (bakterije, virusi, paraziti, plesni) in škodljive snovi iz okolja.

Obramba poteka na več ravneh:

Koža in sluznice

Prva obrambna črta je naš največji organ. Kjer telo ni pokrito s kožo, so sluznice (prebavil, dihal, sečil, spolnih organov) tiste, ki preprečijo vstop patogenom v telo. Slina in solze mehansko odstranijo tujke, ki se ujamejo na njihovi poti. Sluz in epitelijske celice v dihalnih poteh zrak očistijo in segrejejo. Prehodnost nosu je zato ključnega pomena. Cigaretni dim poškoduje migetalčni epitelij dihalnih poti in s tem zmanjša naravno obrambo dihal. Prvi korak k boljšemu zdravju je opustitev kajenja.

Prebavila

Večino bakterij, ki vstopijo v naše telo prek prebavil, uniči želodčna kislina. Koristne bakterije in kvasovke v črevesju poskrbijo, da se hrana dobro prebavi in preprečujejo razrast in vdor škodljivim patogenom. Pestra domača, biološko pridelana hrana, vam bo zagotovila zadosten vnos mikroelementov, kakovostnih hranil in kolonizacijo črevesja s koristnimi bakterijami. Z uživanjem kefirja, kolostruma, probiotikov in jogurtov, ki vsebujejo koristne bakterije (Lactobacillus acidofillus in Bifidobacterie), lahko dodatno izboljšate naravno obrambo črevesne sluznice.

Kri in tkiva

Kar se izmuzne prvi obrambni liniji, naleti na imunski sistem v krvi in tkivih. Poenostavljeno razdelimo imunost na prirojeno in pridobljeno. Prirojeno imunost predstavljajo različne bele krvničke, ki so praktično v vseh delih telesa. Naloga tega imunskega sistema je, da prepozna telesu tujo snov in jo uniči. Pri prepoznavi sodelujejo različne vrste celic, ki sprožijo vnetni proces s sproščanjem vnetnih mediatorjev in posledično tvorbo obrambnih celic (limfocitov B), ki tvorijo protitelesa. Protitelesa so molekule, ki se vežejo na antigen in opozorijo druge imunske celice, katere celice je treba odstraniti. Limfociti T imajo vlogo pri reakcijah celične imunosti in usmerjajo imunski odziv. Glavna značilnost limfocitov je, da vsak limfocit prepozna le enega ali nekaj zelo podobnih antigenov. Poglavitna značilnost pridobljene imunosti je imunski spomin. Ko se imunski sistem sreča z določenim antigenom, ostane v telesu povečano število tistih limfocitov, ki so sposobni ta antigen prepoznati takoj ob ponovnem srečanju. To so spominske celice. Ob ponovnem stiku z istim antigenom bo zato obrambna imunska reakcija hitrejša in učinkovitejša. Na tem principu temelji učinkovitost cepljenja proti nekaterim okužbam.

Imunska toleranca in zaviranje razvoja raka

Po drugi strani lahko imunski sistem prepozna telesu nenevarne snovi in jih tolerira, kar imenujemo imunska toleranca. Naš imunski sistem sodeluje tudi v procesu prepoznavanja nenormalnih lastnih celic in s tem pri zaviranju nastanka oziroma razvoja raka. Čeprav se naše telo vsakodnevno srečuje z številnimi bakterijami in virusi, ne zbolimo.

Pretirano delovanje in bolezni

Tako kot je imunski sistem odličen v vlogi varuha našega zdravja, je lahko škodljiv, če se pretirano aktivira ali okvari. Primer napačnega delovanja ali pretiranega delovanja imunskega sistema so različne imunske bolezni, ki prizadenejo različne organe in povzročijo invalidnost, raka ali celo smrt (revmatoidni artritis, temporalni arteritis, polimialgije, alergije, astma, crohnova bolezen, ulcerozni kolitis …). V primeru zmanjšanega delovanja imunskega sistema pa se srečujemo s ponavljajočimi se življenjsko ogrožajočimi okužbami. Čeprav je večina okvar imunskega sistema genetskih, jih lahko povzročijo tudi nekatere bolezni (levkemija, aids …) ali zdravila (citostatiki, kortikosteroidi …).

Na kaj lahko vplivamo

Čeprav je ideja o zvečanju imunske odpornosti izredno mamljiva, je na žalost tudi izmuzljiva. Dejavniki, na katere lahko vplivamo in posredno tudi odločajo, kako uspešen bo naš obrambni odziv, so zlasti primerna prehranjenost (telesna teža), zadostna količina vitaminov in mineralov v prehrani, primerna količina dnevne telesne aktivnosti, dovolj spanca in izogibanje kroničnemu stresu.

Izboljšanje življenjskih navad je najtežja in hkrati najučinkovitejša sprememba pri krepitvi zdravja in s tem posredno tudi imunosti. Vstopite v sezono prehladov in hladnejših dni pripravljeni!

Nasveti za izboljšanje imunosti:

  • Za optimalen imunski odziv spite od sedem do devet ur dnevno.
  • Ne kadite! Poleg upada pljučne funkcije in povečanja tveganja za srčno-žilne bolezni se zmanjša obramba dihalnih poti.
  • Čim več časa preživite na prostem in se v času prehladov izogibajte nagnetenim in zaprtim prostorom.
  • Umivajte si roke. Zmanjšali boste možnosti prenosa patogenov.
  • Bodite zmerno športno aktivni vsaj 30 minut na dan. Izboljšali boste prekrvitev in olajšali dostop obrambnim celicam do patogenov.
  • Poskrbite, da boste srečni! Občutek zadovoljstva ugodno vpliva na obrambni sistem.
  • Družite se! Več ko imate kakovostnih prijateljskih, partnerskih ali drugih odnosov, manjkrat boste zboleli.
  • Izogibajte se kroničnemu stresu, saj oslabi imunski sistem. Izoliranost, osamljenost in žalost vodita v bolezen.
  • V primernih količinah uživajte kakovostno in raznovrstno prehrano. Sveže sadje in zelenjava, polnozrnati izdelki in nenasičene maščobe so dobra naložba v zdravje.
  • Vitaminski dodatki ponavadi niso potrebni. Glede potrebe po nadomeščanju se posvetujete z izbranim zdravnikom.
NAČIN PLAČILA
Gotovina
Kartica Prve zdravstvene asistence (pregledi po pogodbi)
Plačilne kartice
maestorikona diners 12mcVisa 04moneta top logo
Nakup na obroke
za imetnike NLB Plačilnih kartic MasterCard, Zlati Mastercard,
Visa in Karanta (ne velja za posojilni kartici)
Več …
HIŠNI ZDRAVNIK
24 ur vsak dan
Zdravniška linija in obisk na domu
T: 080 8112