Očiščevalne diete: Za krajši čas in z zdravo pametjo

jan 17

V medijih in tudi drugod lahko zlasti v ponovoletnem času pogosto zasledimo navodila za raznorazne očiščevalne diete, namenjene »razstrupljanju telesa«, ki pa v strokovni javnosti večinoma niso deležne posebne pozornosti. Zakaj je tako?

Še zlasti v zadnjem desetletju, ko so zahvaljujoč internetu kakršne koli informacije dostopne prav vsakomur, se je pojavilo nešteto različnih diet; od shujševalnih, očiščevalnih, do vrste prav posebnih diet za posebne namene. Očiščevalne diete lahko v grobem razdelimo v tri večje skupine:

Ena najstarejših, poimenovana »master cleanse«, datira že več kot 50 let v preteklost. Recept je enostaven – gre za 10-dnevno postenje s pitjem pripravka iz limonovega soka, javorovega sirupa (nadomestimo ga lahko z medom) in ščepca pekoče paprike (čili, kajenski poper). Na tak način povprečno izgubimo od dva do tri kilograme maščevja v desetih dneh (če je razlika v teži večja, gre to predvsem na račun izgube vode in izpraznjenega črevesja).

Manj agresivna je oblika diete bodisi z vlakninami (po navodilih moramo v prehrano vključiti približno 40 gramov surovih vlaknin na dan) ali pa s surovo zelenjavo. V obeh primerih naj bi dieta trajala dalj časa, do enega meseca.

Zeliščna očiščevalna dieta je nekoliko bolj zapletena, saj je potrebna priprava določenih zelišč, ki jih nato uporabljamo v kombinaciji s postenjem in vlakninsko ali zelenjavno dieto, traja najmanj teden dni, navzgor pa je zanesenjaki časovno sploh ne omejujejo.

Ali delujejo?

  ociscevalne diete 33 1  
     
 
Nobene škode ni, če za krajši čas in z zdravo pametjo poskušamo kakšno od številnih očiščevalnih diet. Glede na to, da vse temeljijo na podobnih načelih, so približno enako učinkovite. Če opazimo izboljšanje splošnega počutja, je tako dieto smiselno redno ponavljati. Še bolje je, če se zdravih prehranskih načel držimo redno in trajno, saj potem tovrstne diete sploh niso potrebne.
 

Enostaven odgovor na to vprašanje pravzaprav ni možen. Večina ljudi, ki se lotijo takih diet, se po njih počuti bolje. S tega vidika torej delujejo. Res je, da se določene snovi v telesu kopičijo. Kot primer škodljivih snovi lahko navedemo težke kovine, ki jih večinoma pridno skladiščijo naša jetra. Težava je, da teh snovi prav z nobeno dieto ne moremo izločiti. Tiste, ki jih iz telesa lahko izločamo, izločimo ne glede na to, kakšne diete se lotimo; razlika je v manjši meri lahko le v tem, kako hitro se to zgodi. Pri zdravem človeku, ki ima razgibano prehrano – ne glede na vrsto hrane - jetra in ledvice ne trpijo, zato ne potrebujejo nikakršnega posebnega »čistilnega« režima.

Določene so lahko tudi škodljive

Za primer vzemimo najbolj znano skrajnost – vegane. V njihovi prehrani primanjkuje določenih aminokislin in maščobnih kislin, ki jih je s hrano povsem rastlinskega izvora praktično nemogoče dobiti v zadostnih količinah. Človek je bil skozi vso svojo zgodovino vsejedec in temu sta – hočemo ali nočemo – prilagojeni tudi naša prebava in presnova. Res je, da povprečen zahodnjak pojé veliko preveč mesa in mesnih izdelkov, kar seveda ni zdravo, a rešitev je v omejevanju količine in zmernosti, ne pa v popolni prepovedi. Za pomanjkanje beljakovin in maščobnih kislin so še posebej občutljivi otroci in starostniki.

Alternativa – ne moremo je poimenovati medicina – je pogosto v navzkrižju z »uradno« medicino predvsem zato, ker ponuja razlage in teorije, ki so z znanstvenega vidika večinoma smešne. Kar je škoda, saj so posamične metode lahko povsem koristne. Podobno je z »očiščevalnimi dietami«. Obljube, da se bo telo »razstrupilo«, ali pa celo naštevanja vseh škodljivih snovi, ki jih bomo na ta način spravili iz telesa, so s strokovnega vidika privlečeni za lase. Dejstvo pa je, da se ljudje po tem, ko opravijo očiščevalno dieto, bolje počutijo, zato seveda ni nobene škode, če kakšno od raznih »prečiščevalnih« metod uporabljajo bolj ali manj redno.

Za koga so očiščevalne diete?

Najbolj pomagajo tistim, ki sicer s hrano in pijačo pretiravajo (kar dandanes žal velja za večino ljudi v razvitih deželah) in se torej redno ne držijo zdravih prehranskih načel. Pretiravanje s količino hrane in v isti sapi premalo telesne aktivnosti sta glavna razloga za počasno delovanje črevesja, slabšo prebavo.

Posledic neustrezne prehrane je precej: povišan krvni tlak in sladkor ter holesteroli, slabo splošno počutje, napetost, utrujenost, nemir in fizična okornost, spremembe na koži in laseh, težave s kislino in zgago, motnje spanja, težave z odvajanjem, pa tudi slabše intelektualne zmogljivosti. Povečan je kalorični vnos, kar potegne za seboj debelost z vsemi pripadajočimi nevšečnostmi. Težava je, da številni vidijo tovrstne diete kot instantne pripomočke za reševanje težav, povezanih z napačnim življenjskim slogom, a – žal – ni tako. Nobena kratkotrajna dieta ne more »popraviti« škode, ki jo telesu delamo z nezdravim življenjskim slogom (premalo gibanja in neustrezno prehrano). A če že ne moremo trajno izboljšati življenjskega sloga, so take prehodne diete vsaj korak v pravo smer in boljše kot nič, le slepiti se ne smemo, da s tem zase storimo dovolj.

Ali so take diete sploh potrebne?

Na kratko: nujne niso, so pa koristne. Daljši – in tudi precej ustreznejši – odgovor pa je, da bi se določenih načel iz »razstrupljevalnih« diet morali večinoma držati vsi; to nevede počno že vsi, ki skrbijo za zdrav režim prehranjevanja, kar pomeni, da mora biti prehrana lahka in uravnotežena, če pa že kdaj pretiravamo, je treba bilanco urediti takoj. Naj torej velja: če se držimo reda, očiščevalnih diet ne potrebujemo. Če pa se reda ne držimo, je vseeno koristno, da se redno lotimo vsaj kakšne kratke očiščevalne diete. Vzroki, zakaj je to za telo koristno, so sicer nekoliko drugačni od tistih, ki jih naštevajo alternativci, a konec koncev je to čisto vseeno.

NAČIN PLAČILA
Gotovina
Kartica Prve zdravstvene asistence (pregledi po pogodbi)
Plačilne kartice
maestorikona diners 12mcVisa 04moneta top logo
Nakup na obroke
za imetnike NLB Plačilnih kartic MasterCard, Zlati Mastercard,
Visa in Karanta (ne velja za posojilni kartici)
Več …
HIŠNI ZDRAVNIK
24 ur vsak dan
Zdravniška linija in obisk na domu
T: 080 8112