Oh, kako sem kar naprej zmatran

mar 28

Letošnja zima je bila blaga. Kljub temu nas večina v tem letnem času občuti neki notranji nemir in občutek utrujenosti. Dovolj imamo zaprtih prostorov in posedanja doma. V trenutku bi vse to zamenjali za svež zrak in tople sončne žarke na obrazu.

Daljši dnevi ponujajo dodatno uro dnevne svetlobe, ki jo lahko izkoristimo za vadbo oziroma zase. Vsekakor nič ne sporoča novega začetka bolje kot svetlo zelena barva trave in živahne barve spomladanskih cvetlic.

Kaj je spomladanska utrujenost?

utrujenost 57 1Gre za sezonsko razpoloženjsko motnjo, ki je posledica vegetativne reakcije našega telesa na spremembe v naravi. Značilni simptomi so nihanja razpoloženja, zaspanost, glavoboli, omotica, večja želja po ogljikovih hidratih, nenasiten tek in pridobivanje telesne teže. Pogosto se kaže kot depresivna epizoda v zimskih mesecih. Prve simptome lahko opazimo že novembra, ko je vse manj naravne sončne svetlobe. Ponavadi so težave najbolj izrazite januarja in februarja ter končno izzvenijo do konca pomladi. Krivec za vse je mati narava. Naše telo je namreč usklajeno s ciklom narave. Psihično in fizično se odzivamo na dolžino dneva, količino toplote, vlažnost in tlak v okolju. Prilagoditev se ne zgodi čez noč. Za to je potreben čas. Večja ko so nihanja temperature, večje breme občutijo občutljivejši in pozneje težave izzvenijo.

Razlogi za utrujenost

Genetika

Nekatere študije so pokazale, da so za to motnjo dovzetnejše ženske med 30. in 40. letom, čeprav lahko prizadene vsakogar. Občutljivejši so posamezniki z družinsko zgodovino sezonske motnje razpoloženja oziroma z depresijo. Simptome ponavadi težje prenašajo predvsem starejši in tisti z velikimi nihanji krvnega tlaka.

Spanec

Narava vsak dan za nekaj minut prestavi čas sončnega vzhoda in zahoda. Naša notranja biološka ura na žalost ni tako fleksibilna. Vsi imamo svoje rutine in navade, ki pomembno vplivajo na naš cikel spanja. Kakršna koli sprememba hitro poruši ravnovesje. Ste kdaj poskusili nadoknaditi večdnevno ponočevanje z odhodom v posteljo dve uri prej kot običajno? Verjetno vam ni uspelo. Zakaj? Ker telo ne more tvoriti »zalog spanja« in ker svoj bioritem prestavljate počasneje, kot to lahko stori narava.

Svetloba

Nenaden dvig temperatur okolja spodbudi naše telo k ohlajevanju. Žile se razširijo in naš metabolizem se pospeši. Pri večini se to odrazi z nižjim krvnim tlakom, ki ga čutijo kot utrujenost in omotico ob vstajanju. Počutje pogosto opišejo s prispodobo ožete cunje. K slabemu počutju veliko doprinesejo še hormoni. Kadar naše telo ne dobi dovolj dnevne svetlobe, se zmanjša sproščanje hormona sreče – serotonina. Telo tvori več melatonina (spalni hormon) in posledici sta padec metabolizma ter slabše razpoloženje.

Dnevna svetloba prek mrežnice stimulira žlezo v možganih (češariko), ki zavre izločanje spalnega hormona (melatonina). Posledično smo manj utrujeni in bolj budni. Hkrati se v koži tvori več vitamina D, ki krepi imunski sistem in kosti ter preprečuje depresijo. Zato je najbolje, kar lahko storite zase, da čim več časa preživite zunaj.

Dopolnilna izbira je svetlobna terapija oziroma kopel. Gre za obsevanje s svetlobo, podobno dnevni, vendar brez škodljivega UV- -sevanja. Ker njen spekter vsebuje infrardečo svetlobo, deluje nekoliko globlje pod kožo ter tako izboljša prekrvitev tkiv in ublaži bolečine. Svetlobno terapijo se poleg zdravljenja sezonske motnje razpoloženja uporablja tudi za zdravljenje depresij, motenj ritma spanja, za spodbujanje regeneracije in krepitev imunskega sistema. Trajanje terapije se postopno podaljšuje od nekaj minut do ene ure na dan.

utrujenost 57 2Telesna aktivnost

Gibanje je nujno, vendar ne pretiravajte s skrajnimi napori. Če ste bili čez zimo neaktivni, za začetek izberite lažje in raznolike vadbe. Cilj naj bo predvsem redna fizična aktivnost (3–4-krat na teden). Dovolite svojemu telesu, da se prebudi iz zimskega spanja. Savna z izmeničnimi hladnimi tuši bo stabilizirala nihanja v krvnem tlaku in vas naredila manj dovzetne za spremembe zunaj. Okrepil se bo tudi vaš imunski sitem. Njen blagodejni učinek lahko traja vse do enega tedna.

Hrana

Priporočljive so jedi, ki izboljšajo razpoloženje. Če ste se odločili za spomladansko dieto, izpuščanje ogljikovih hidratov ni najboljša ideja. Vaši možgani potrebujejo glukozo za delovanje in dobro počutje. Pametna izbira so živila z nizkim glikemičnim indeksom za enakomerno sproščanje energije in podaljšan občutek sitosti. Ravno hrana, ki je bogata z ogljikovimi hidrati, povzroči sproščanje serotonina, ki vam ga v tem času primanjkuje. Polnozrnati kruh ali ohlajen kuhan krompir bosta odlično odganjala muhavo razpoloženje.

V času prehoda v pomlad potrebujemo obilico vitaminov in mineralov. Napolnite zaloge mikroelementov tako, da izbirate med sezonskim sadjem in zelenjavo. Uživajte več obrokov lahke hrane, ki ne napenja. Pomanjkanje železa je najpogostejši vzrok za slabokrvnost in utrujenost. Njegov dober vir so vse vrste temnega mesa, jetra, perutnina, školjke in ribe. Na vrh seznama sodijo še zelena zelenjava (špinača, blitva, ohrovt, rukola), stročnice (fižol, grah), bučna semena, šparglji, žito, paradižnikov sok … Tudi suho sadje, kot so rozine, marelice, datlji, slive, jagode, borovnice, ribez, brusnice, aronija, hruške, banane in češnje, so dober vir železa. Njegova absorpcija je boljša, če ga zaužijete s hranili, ki vsebujejo več vitamina C.

Kadar je le mogoče, svojo hrano začinite. Kapsaicin v pekoči hrani stimulira lažno zaznavanje bolečine v naših možganih, zato se dvigne nivo endorfinov – hormonov za blažitev stresa in bolečine. V krznih trenutkih oziroma napadih lakote posezite po banani, avokadu, datljih, figah in oreških.

Pijača:

Ne pozabite na zadostno količino tekočine, najprimernejša med vsemi je še vedno voda. Primerna hidracija pripomore k dobremu počutju. Izogibajte se kavi, saj povzroči nihanja v razpoloženju in deluje kot diuretik. Boljši nadomestek so zelenjavni smutiji ali juhe.

Kaj storiti, če težave ne izzvenijo?

V primeru dolgotrajne utrujenosti svetujemo obisk zdravnika. Treba je izključiti bolezni (slabokrvnost, težave s ščitnico …) in oceniti, ali se je slabo razpoloženje prevesilo v depresijo. Takrat so simptomi tako izraziti, da kvarijo kakovost življenja. Ponavadi je potrebno zdravljenje z zdravili oziroma s psihoterapijo. Izkoristimo dejstvo, da bo poleg lepšega vremena tudi višja raven spolnih hormonov in hormonov sreče razlog, da bomo bolj dovzetni za druženje in ljubezen. Narava nas kliče.

Prebudimo se!

NAČIN PLAČILA
Gotovina
Kartica Prve zdravstvene asistence (pregledi po pogodbi)
Plačilne kartice
maestorikona diners 12mcVisa 04moneta top logo
Nakup na obroke
za imetnike NLB Plačilnih kartic MasterCard, Zlati Mastercard,
Visa in Karanta (ne velja za posojilni kartici)
Več …
HIŠNI ZDRAVNIK
24 ur vsak dan
Zdravniška linija in obisk na domu
T: 080 8112